top of page

Vlammetjes


Vlammetjes, een herinnering aan mijn eerste vakantiewerk/weekendwerk. Toen ik zestien werd begon ik aan mijn eerste job. Daar leerde ik deze lekkere snack kennen en ik moet zeggen ik vond het toen al lekker. Nu zoveel jaar later wou ik het graag zelf eens uitproberen. Ik kocht me loempiavellen en ging aan de slag voor de perfecte pikante vulling. Kennen jullie vlammetjes?


Wat heb je nodig voor 9 vlammetjes?

-9 loempiavellen

-300 gram gemengd gehakt (varkens/rundsgehakt)

-1 ajuin

-3 teentjes look

-3 tot 4 theelepels sambal (proef regelmatig)

-1 eetlepel ketjap

-1 ei

-arachideolie

-sweetchilisaus


Hoe maak je het?

Laat de loempiavellen ontdooien. Ik deed dit door ze onder een vochtige keukenhanddoek te leggen zodat ze zeker niet zouden uitdrogen. Snipper de ajuin en look fijn. Doe wat olie in de pan en bak glazig. Voeg nu het gehakt toe. Wanneer het gehakt bijna klaar is voeg je de ketjap en sambal toe (begin eerst met 2 theelepels en proef of je het graag pikanter hebt ik eindigde met 4 theelepels). Bak nog even verder. Is alles klaar? Zet dan het vuur uit en neem een loempiavel, leg het met de punt naar je toe. Schep een deel vulling op het vel en vouw de bovenste punt eroverheen. Vouw vervolgens de zijkanten er overheen. Klop het ei los en bestrijk de onderste punt met wat ei. Rol nu voorzichtig verder op. Herhaal dit met de andere vellen. Verhit een goeie laag olie in een pan en frituur de vlammetjes ongeveer 2 minuten aan elke kant. Je kan ze ook bakken in de frietketel natuurlijk. Serveer met wat sweetchilisaus.


Nu zal je je misschien afvragen wat je met de rest van de loempiavellen moet doen? Ik had er namelijk nog 31 over. Hier maakte ik een lekkere vulling voor met glasnoedels, wokgroenten en kippenreepjes. Dit recept komt binnenkort ook online!


xoxo Shana

305 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page