top of page

Inside out sushi met banaan


Geregeld maak ik zelf eens sushi. Vaak bleef het bij avocado, zalm, komkommer,... Maar deze keer besloot ik eens wat anders te doen. Een tijdje geleden was ik in Tilburg op restaurant. Daar serveerden ze sushi met banaan in, ik was aangenaam verrast door de gekke combinatie. Daarom besloot ik om dit thuis ook een keertje na te maken en ik moet zeggen dit maak ik vaker! Hebben jullie al wel eens sushi met fruit gegeten?


Wat heb je nodig voor 1 rol/8 stuks?

-50 gram sushirijst

-66 ml water

-1 eetlepel rijstazijn

-snuifje zout

-snuifje suiker

-1 banaan

-1 norivel

-sesamzaad, sojasaus, mayonaise, wasabi


Breng de sushirijst aan de kook met het water. Laat 10 minuten onder het deksel koken. Zet vervolgens het vuur uit en laat nog 15 minuten stomen in de gesloten pot.

Warm de rijstazijn op en laat de suiker en zout er in oplossen. Roer vervolgens onder de rijst. Wanneer de rijst afgekoeld is kan je beginnen.

Leg een norivel met de ruwe zijde naar boven op een bamboematje (ingepakt met vershoudfolie), bedek helemaal met de sushirijst. Ik doe dit altijd met de achterkant van een lepel. Zorg zeker dat je ook de randen goed bedekt.

Bestrooi vervolgens met wat sesamzaad. Draai het norivel nu om zodat de rijst naar beneden ligt en je de gladde zijde van de nori ziet.

Pel de banaan, is de banaan heel krom? Snijdt de banaan dan in stukken. Is de banaan redelijk recht dan kan je hem in zijn geheel inrollen. Zelf moest ik de banaan 1 keer doorsnijden. Leg de banaan op het begin van het norivel en rol nu voorzichtig dicht. Druk goed aan met het bamboematje. Wanneer je een mooie rol hebt snijdt je hem in 8 gelijke delen. Serveer met sojasaus, wasabi en een toefje mayonaise bovenop. Smakelijk!


xoxo Shana

923 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page